Kennismaking
Documentaire over mijn werk als glaskunstenaar door Bas Andriessen, oktober 2018
Interview met Frank Biemans
Over het werk van Frank Biemans
Zoals het interval in de muziek de ruimte is tussen de tonen, zo vormen de ruimtes tussen het glas een wezenlijk bestanddeel in mijn werk.
Frank Biemans is aanvankelijk bekend geworden met vlakglasobjecten, maar werkt tegenwoordig vooral met de fusetechniek waarbij stukken vlakglas met elkaar worden versmolten. De resultaten zijn aan te duiden als object of reliëf, soms figuratief, soms abstract. Vaak worden deze objecten in het (dag)licht vrij in de ruimte of voor een raam geplaatst. Ook wandobjecten behoren tot de mogelijkheden. In verschillende werken gebruikt hij kleurpoeders en glasgranulaten zodat een soort glazen schilderijen het resultaat zijn.
Het monumentale in zijn werk komt sterk terug in buitenbeelden, die door hun structuur, vormen en glasdikte speciaal geschikt zijn voor de buitenruimte. Buitenbeelden kunnen zowel helder als gekleurd zijn (of een combinatie hiervan) en er kunnen gefusede elementen aan worden toegevoegd. Onder invloed van zon, regen, rijp en condens lijken zijn beelden dagelijks te veranderen.
Frank zelf over zijn werk: “Glas als materiaal vormt voor mij een uitdaging door zijn transparantie en weerbarstigheid. Die transparantie levert in combinatie met het steeds wisselende (dag)licht als het ware een vierde dimensie op. Beweging, dynamiek, ritme, harmonie en ruimte zijn thema’s die in mijn werk zijn terug te vinden. Ook menselijke gevoelens, verdriet, herinnering, humor, en andere eigenschappen worden in mijn beelden tot uitdrukking gebracht.”
Opleiding:
Academie voor Euritmie te Den Haag 1974/1978.
Diverse glasseminars: Hagelstange, Tetterode, Bohle
Zomeracademie GLAS te Frauenau (D) 1999, 2005 t/m 2019
Lid van GLAZS ART PROFESSIONALS
Verkopen aan en opdrachten van:
Bedrijven, instellingen en particulieren
Weverijmuseum Geldrop
Gemeente Nijmegen (CWI)
Belastingdienst Apeldoorn (Nieuwbouw)
Waterleidingbedrijven Amsterdam
Gemeente Amersfoort, (Wijkcentrum de Neng)
Seat Barcelona
Kon.Nederl.Heide Maatschappij
Kennemer Visgroep Spakenburg
Ontwerp en uitvoering Zilveren Nipkowschijf 2001 t/m 2018
Award Voedingscentrum 2005, ’06, ’07, ’08.
ATC award 2005, 2007, 2009
Explosieven Opruimings Dienst Defensie
Publicaties:
Catalogus Glaskunstbeurs Leerdam
This Side Up!
Fjoezzz
Diverse vak- en dagbladen
Technieken:
Glasverlijmingen:
uit helder glas gesneden vormen worden eerst geslepen en gepolijst, vaak ook gekarteld. Door onzichtbare UV-verlijmingen worden sculpturen gecreëerd in alle mogelijke afmetingen. Bij buitenbeelden worden siliconen-verbindingen toegepast. Ter bescherming tegen weersinvloeden worden deze beelden ook onzichtbaar gecoat.
Fusing:
in een oven worden heldere of gekleurde glazen delen met elkaar versmolten. Afhankelijk van de stooktijd en de temperatuur kan het resultaat sterk variëren van juist met elkaar verbonden, tot geheel in elkaar overvloeiend. Meestal in een tweede ovenstook wordt het glas vervormd met behulp van een mal: buigen of uitzakken (slumping of sagging).
Pâte-de-verre:
in een mal worden glaskorrels versmolten tot één geheel, zodat een massief glazen beeld ontstaat.
Glasgieten:
in een zandvorm buiten de smeltoven wordt vloeibaar glas gegoten. Na stolling gaat dit model ter afkoeling in een z.g. koeloven.
Glaslaminaat:
uit gekleurde glasplaten gesneden vormen worden na het slijpen op een heldere glasplaat verlijmd. Soms met meerdere lagen, zodat door hun transparantie kleurmengingen ontstaan. De toepassingen zijn o.a.: grafmonumenten, naamborden en gevelobjecten, glazen deuren, (voorzet)ramen, eventueel in dubbelglas of als schilderij aan de wand.
Brandschilderen of pigmenteren:
met glasverven en/of granulaten (gemalen gekleurd glas) worden transparante of dekkende kleuren aangebracht en in de oven ingebrand, resp. versmolten.
Zandstralen:
het glasoppervlak wordt met behulp van luchtdruk en bv. zand a.h.w. licht beschadigd en krijgt een gematteerd aanzien. Bij grafmonumenten en naamborden wordt vaak in spiegelbeeld op de achterzijde gestraald, waardoor aan de voorzijde de glans behouden blijft.
Combinaties:
meerdere technieken kunnen worden gecombineerd, zoals zandstralen en het verlijmen van versmolten delen op een grafmonument, een glazen deur of in een object.
Hier een artikel uit Fjoezzz Nr.4, December 2014
Auteur: Thea Figee